Leergang ‘Gewoon iets Anders’

Uit onderzoek blijkt dat kinderen met een chronische aandoening zich ‘minder’ of ‘anders’ kunnen voelen dan kinderen zonder een beperking. Hierdoor lopen zij een vergrote kans op het ontwikkelen van een lage eigenwaarde.

‘Gewoon iets Anders’ is door Drostenburg ontwikkeld om kinderen in de klas te ondersteunen. Niet alleen leren zij wat het betekent om een chronische aandoening te hebben, zowel in praktische- als emotionele zin, maar ook worden zij uitgedaagd om hun sterke kanten te leren kennen en te ontwikkelen.

De methode is ontwikkeld voor gebruik in de klas. Met deze leergang wordt de leerkracht ingezet om het proces van ‘leren omgaan met je aandoening’ te begeleiden. Een boeiend proces dat de hele schoolperiode door loopt.

Er wordt in de leergang onderscheid gemaakt tussen leerlingen met het uitstroomniveau praktijkonderwijs tot en met VWO (leerroute 5 t/m 7) en belevingsgerichte dagbesteding tot en met beschutte arbeid (leerroute 1 t/m 5).